Γιατί οι Τζιχαντιστές καταστρέφουν την Αρχαία Παλμύρα



Τα Βλεφαρίσματα ριγούν μπροστά στην καταστροφή της Αρχαίας Παλμύρας... είναι όμως μια καταστροφή ή ένας κρυμμένος θησαυρός για τους Τζιχαντιστές;





Γιατί οι τζιχαντιστές ανατινάζουν τους ναούς στην αρχαία Παλμύρα; Γιατί το Ισλαμικό Κράτος καταστρέφει τα μεγαλύτερα έργα τέχνης της ιστορίας της Συρίας και του Ιράκ; Η απάντηση είναι απλή και τη δίνει η Γαλλο-λιβανέζα αρχαιολόγος Joanne Farchakh στον Independent. Για το κέρδος. 

Οι στόχοι του Ισλαμικού Κράτους δεν είναι τυχαίοι. Σύμφωνα με την Joanne Farchakh επιλέγονται με βάση την αξία τους, όπως αυτή καθορίζεται από τους διεθνείς αγοραστές. Στη συνέχεια αφαιρούν από κάθε μνημείο - στόχο όλα τα έργα που έχουν μεγάλη αξία: αγάλματα, ανάγλυφες παραστάσεις, ψηφιδωτά, ακόμη και ολόκληρα κομμάτια. 

Στη συνέχεια τα διοχετεύουν στις διεθνείς αγορές, κυρίως μέσω Τουρκίας. Έχουν εξάλλου μεγάλη ζήτηση στους εμπόρους. «Ήδη έργα τέχνης από την αρχαία Παλμύρα πωλούνται στο Λονδίνο» εξηγεί η Farchakh. Αρχαία αντικείμενα από το Ιράκ και τη Συρία κυκλοφορούν σε όλη την Ευρώπη. Το κέρδος για το Ισλαμικό Κράτος είναι τεράστιο. 

Αφού αποσπάσουν τα έργα τέχνης οι τζιχαντιστές ανατινάζουν τα μνημεία καταστρέφοντάς τα ολοσχερώς. Έτσι κρύβουν τις λεηλασίες αφού εξαφανίζουν τα στοιχεία. Μετά την καταστροφή εκ θεμελίων των μνημείων κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα τι έχει κλαπεί ή τι έχει ταφεί κάτω από τα ερείπια. 

Επιπλέον χρησιμοποιούν τις καταστροφές για την προπαγάνδα τους αλλά και για να αυξήσουν το κέρδος τους. «Η μέθοδός τους έχει αλλάξει από τότε που ξεκίνησαν τις καταστροφές. Στην αρχή ήταν άνθρωποι με σφυριά και σκεπάρνια. Μα αυτό δεν έφερνε παρά λίγα λεπτά δημοσιότητας». 

«Την Παλμύρα. Δεν την καταστρέφουν όλη μαζί, αν και θα μπορούσαν. Στην αρχή ανατίναξαν τον ναό του Βάαλ και τότε όλοι είπαν: ‘Τι κρίμα! Και τώρα τι θα ακολουθήσει; Μήπως ο ναός του Μπελ;’. Και πράγματι ανατίναξαν το ναό του Μπελ » εξηγεί η Joanne Farchakh τονίζοντας ότι πλέον οι τζιχαντιστές «λειτουργούν με τα δεδομένα του θεάματος» και γι’ αυτό λίγο λίγο θα συνεχίσουν μέχρι να καταστρέψουν ολοκληρωτικά την αρχαία Παλμύρα. 

«Αυτό τους δίνει τη δυνατότητα να ανεβάζουν την αξία των εμπορευμάτων τους» τονίζει. Όσο πιο πολύ προβάλλονται οι καταστροφές τόσο πιο ψηλά ανεβαίνουν οι τιμές στην αγορά των αρχαιοκάπηλων. «Κάθε αρχαίο έργο τέχνης κοστίζει δισεκατομμύρια δολάρια» εξηγεί η Farchakh, τονίζοντας ότι οι αρχαιοκάπηλοι είναι πάντα έτοιμοι να τα δώσουν ενισχύοντας οικονομικά το Ισλαμικό Κράτος. 

''ΠΡΟΣΤΑΓΜΑΤΙ ΒΟΥΛΗΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΥ'', γράφει μία επιγραφή στην Αγορά της Πόλης.

Η μεγαλύτερη απόδειξη της ελληνικότητας της πόλης και των ελληνικών της θεσμών. Η Αγορά με το Βουλευτήριο, όπου βρίσκεται η επιγραφή, έπαιζαν τον θεσμικό ρόλο τους και το άγαλμα της Αθηνάς του Φειδία (ρωμαϊκό αντίγραφο) στο κέντρο της πόλης παρέπεμπαν στην Αθηναϊκή Δημοκρατία.. 

Οι επιγραφές της πόλης πάνω στους κορινθιακούς κίονες και οι τίτλοι των επισήμων (Αργυροταμίας, Συμποσιάρχης, κλπ.) στα Ελληνικά, μαρτυρούν για την επίσημη χρήση της ελληνικής γλώσσας παράλληλα με τα Αραμαϊκά. Η ελληνιστική αρχιτεκτονική δομή της πόλης, έργο του Λογγίνου του Αθηναίου,  βασιζόμενη στους ελληνικούς θεσμούς, συμπληρώθηκε απλώς με την πιό πρόσφατη ρωμαϊκή τεχνολογία. Η βασίλισσα Ζηνοβία επαίρετο για την ελληνική της παιδεία και αυτήν των παιδιών της (Ηρωδιανός, Αθηνόδωρος), πολλών νέων και της ελίτ της πόλης, παιδεία που έφερνε τον ελληνικό πολιτισμό και τις αρχές του στο λαό της….έτσι εξελληνίστηκε η Ανατολή και πέρασε το νάμα στο Βυζάντιο.

Στα στοιχεία αυτά αναφέρεται το τελευταίο βιβλίο των ξένων αρχαιολόγων για την περιοχή αυτή, βασιζόμενο στα σημαντικά τους ευρήματα και φέρει στον τίτλο ''Εξελληνισμένη Ανατολή'' - Ποτίτσα Γρηγοράκου

Είναι χαμένη η μέρα που δεν γέλασες 

 Συντάκτης: Μαρία Κάπα